maandag 29 oktober 2012

Brabant 2018 - IMAGINATION DESIGNS EUROPE

Brabantstad 2018 - Culturele hoofdstad van Europa. Zo werden we een paar jaar geleden al lekker gemaakt, om de campagne te steunen die uiteindelijk 10 miljoen per gemeente moet gaan kosten. Brabant2018 werd uiteindelijk 2018Eindhoven. Eerst was Den Bosch nog in de race als 'leading city', maar van de 5 gemeentes aangesloten bij de constructie 'Brabantstad' bleek Eindhoven uiteindelijk de beste papieren te hebben.

Vooropgesteld: niets tegen Eindhoven! Ik kom uit Bakel, wat de Eindhovenaar wellicht wel kent als 'een dorp tussen Helmond en Deurne', en dus heb ik mijn eerste stappen in het uitgaansleven óók gedaan op het Stratumseind etc. Ik heb als Bredase (sinds 1992) wel degelijk een echte, eigen binding met Eindhoven. Anno 2012 bruist Eindhoven als nooit tevoren. De ontwikkelingen in Strijp-S (wauw, ik zou er zó willen wonen/werken) en natuurlijk de internationaal bekende Dutch Design Week zijn wapenfeiten waar de stad trots op kan zijn.

De officiële kandidaatstelling was 25 oktober jl.
Het is afwachten nu, of we ook daadwerkelijk de Culturele Hoofstad van Europa gaan worden in 2018. Op 30 november wordt de kandidatuur van 2018Eindhoven gepresenteerd aan de Europese jury van Culturele Hoofdstad van Europa. "Jaarlijks zijn twee (in 2010: drie) steden Europese Culturele Hoofdstad. In dit jaar laat een stad zich van zijn beste kant zien met een uitgebreide culturele programmering. De titel bestaat sinds 1985 en lijkt onverminderd populair. Na Amsterdam (1987) en Rotterdam (2001) is in 2018 weer een Nederlandse stad aan de beurt" zo lees ik.

 
Eindhoven als 'Proeftuin van Europa'...?

Begin 2013 moet bekend worden welke Nederlandse stad het is geworden...ik ben benieuwd! Naast Eindhoven/Brabant doen ook de steden Den Haag, Utrecht, Leeuwarden (Friesland) en Maastricht mee...
Den Haag of Utrecht zou natuurlijk een 'logische derde' zijn (na Rotterdam en Amsterdam) maar...de Randstad is niet meteen de eerste de beste. Als ik bijvoorbeeld 2018.nl bekijk, dáár zit dan Leeuwarden achter! Slim :) Verder ben ik een groot fan van de stad Maastricht...en gezien dit kaartje is Maastricht ook meteen super-Europees, alleen al qua ligging!

Verder lijkt me dat we ons vooral niet moeten vergelijken met bijvoorbeeld Pécs (2010). Deze stad in Hongarije kreeg nieuwe wegen, straatverlichting etc. naast cultuur. Ik hoor veel te vaak 'Culturele Hoofdstad van EU zijn is goed voor de economie; de hotels en de horeca." Ja. En? De beeldend kunstenaars worden in het hele verhaal steeds maar niet genoemd. Wist u dat de directeur van Brabant2018 1500 euro per dag krijgt voor zijn werkzaamheden??? Amai...vandaar dat er 100 miljoen euro in moet...?! De provincie Noord-Brabant stelt 50 miljoen ter beschikking, en de 5 Brabant-steden elk 10 = 100 miljoen euro om in 2018Eindhoven|Brabant te realiseren...

Het zou wel erg zuur zijn als we als culturele sector weer eens achter aan bungelen als het gaat om de verdeling van deze gelden...wij zijn tenslotte wel de makers van al die cultuur!?!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten