vrijdag 14 december 2012

Goed Oog

New York Underground - contemplative photography by MeRy
Ik schreef al eerder over contemplatieve fotografie en mind/empty/ness. Inmiddels weet ik dat ik beide beoefen, en dat al jaren! Hoe bijzonder om er na 20+ jaar achter te komen dat mijn fotografie een naam heeft...

Ik roep al jaren 'ik zie, ik zie (wat jij niet ziet)' en ook dát is contemplatief. Ik ben opmerkzaam, er valt me iets op en dit wil ik vastleggen. Je moet je hiervoor in een meditatieve staat bevingen, pas als je 'leeg' bent sta je open voor de mooie, pure beelden van de werkelijkheid. Ik kwam hier achter toen ik ging zoeken naar kijken als een kind en Boeddhistische fotografie.

Goh. Ik mediteer! Al jaren! Had ik nog nooit bij stilgestaan, maar als ik goed nadenk... klopt het.

Gelezen:
Waarnemening: vanuit een stil punt (in jezelf) in de wereld gaan staan. Je ego moet er tussenuit. Contemplatieve fotografie gaat over de dingen zien zoals ze zijn, en hoe we onze directe waarnemingen met precies, oprecht en elegant met de camera kunnen uitdrukken.

Contemplatieve fotografie wil zeggen dat de fotograaf wordt getroffen door de schoonheid of opmerkelijkheid van een detail en vervolgens fotografeert. Dit is Miksang ('Goed Oog' in het Tibetaans). Contemplatieve Fotografie legt de waarheid bloot van zuivere waarneming. We zien iets levendigs en doordringend, en op dat moment kunnen we onze perceptie uiten zonder dat er iets wordt verzonnen, wordt toegevoegd, of ontbreekt. Volkomen eerlijk over wat we zien - direct schieten. 

Vraagstuk aan mezelf: is dit het antwoord op de huidige fotografie, deze wordt tegenwoordig immers bijna altijd geënsceneerd voor, tijdens en na de fotografie?!?

Nog meer gelezen:
Aangezien de meeste fotografieboeken over de technieken gaan, werden we getriggerd door het boek "The practise of contemplative photography - seeing the world with fresh eyes" van Andy Karr en Michael Wood. "Creativity is something to be uncovered, not something to be wished for", aldus de schrijvers die dus het volste vertrouwen in je hebben. Het boek staat ter illustratie vol foto's van bedrieglijke eenvoud. 
Hét bewijs van het onder de knie hebben van dat echte zien. Juist die eenvoud vangen vergt vaak veel moeite. Deze vorm van fotograferen draait volgens de schrijvers om het waarderen van dingen om wat ze zijn. 
Bron: Eager.

Fotografie 2.0? Het antwoord op het digitale geweld? Op de totaal over de top ge-Photoshopte foto's/films? We zullen zien... ik weet voor 2013 in ieder geval waar ik me mee bezig ga houden: Miksang! En wie geïnteresseerd is: follow me.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten