maandag 13 mei 2013

Human Support - Renate Bleij

Een fotosessie met Melanie op een zonnige maandagmorgen in november. Het is niet meteen iets waar ik naar uit kijk. Wat moet ik aan, wat doe ik met mijn haar, ik sta er nooooit goed op.


Eigenlijk vind ik het grappig om te merken dat ik na een wandeling in de stad, heel low profile op de foto kom. Geen toeters en bellen maar gewoon samen even de stad in met wat tussenstops om foto’s te schieten. Na een uurtje samen aan het ‘werk’ te zijn ben ik heel ontspannen naar huis gegaan. Gaandeweg heb ik er plezier in gekregen heb ik gemerkt. En dat resultaat heb ik teruggezien op de foto’s. Dank daarvoor, Renate


Human Support. Hoe kun je je onderscheiden in een beroep dat niet beschermd is? Renate Bleij doet het, ondertussen alweer ruim twaalf jaar. Zelf is ze niet het type dat graag zegt hoe goed ze is. Liever laat ze tevreden opdrachtgevers over haar vertellen. Het levert haar werk op, tot ver buiten Breda. Met Human Support verdient ze geld voor haar klanten en dat wordt snel doorverteld. Bovendien is ze EMCC geaccrediteerd Master Practitioner coach en Internationaal gecertificeerd NLP trainer, kwalificaties die aangeven dat ze tot de top in haar vakgebied behoort.

Nog een sterk punt: Renate geeft les aan post HBO-academie Alba in Veldhoven. Als docente knoopt ze kennis aan elkaar en doet ze zelf ook steeds weer nieuwe ideeën op, waar haar opdrachtgevers hun voordeel mee kunnen doen.

Nog niet overtuigd? Renate heeft ruime ervaring met verslavingsgerelateerde problematiek, zodat ze bekend is met ook in het bedrijfsleven steeds meer voorkomende zaken als alcohol en cocaïneverslaving. Al die ervaringen bij elkaar zet ze in, als coach en trainer of mediator. Anders dan veel grote bureaus draait bij haar alles om effectiviteit en resultaat.
“Ik wil mensen altijd weer zo snel mogelijk op eigen benen zetten."

Renate Bleij en Human Support worden door werkgevers gevraagd voor de meest uiteenlopende zaken. Een medewerker bij wie het aanwezige talent niet uit de verf komt, een leidinggevende die zich onvoldoende profileert, afdelingen die onvoldoende presteren, bij onevenredig hoog ziekteverzuim, of bij communicatieproblemen in het bedrijf.

Steeds vaker is sprake van een dreigende burn-out bij medewerkers, stelt ze vast. “Door de huidige marktomstandigheden wordt de druk op medewerkers steeds meer opgevoerd. Er is angst voor ontslag." Door tijdig te investeren in professionele begeleiding kan volgens Renate veel uitval worden voorkomen. In haar werk is ze steeds op zoek naar wat mensen drijft, wie ze zijn en wat ze doen, hoe ze de regie over hun eigen leven weer terugkrijgen en hoe mogelijke conflicten kunnen worden opgelost. 

“Ik geef alle ongrijpbare dingen handen en voeten", zegt ze er ergens in het gesprek zelf over. Om vervolgens te benadrukken dat ze heel erg down-to-earth is, de taal van het bedrijfsleven spreekt en altijd denkt in praktijkgerichte oplossingen. Ze is ook heel consequent als het over haar inzet gaat. “Er moet draagvlak zijn, en wederzijds vertrouwen. Anders geef ik een opdracht gewoon terug."

Renate Bleij maakt een duidelijk onderscheid tussen haar werk als trainer en als coach. Bij de eerste discipline draait het om kennisoverdracht en heeft ze een meer adviserende rol. Een coach richt zich volgens haar vooral op procesbegeleiding en onderliggende structuren. Wat ze ook vaststelt: een toenemende vraag naar zingeving en bewustwording, ook in het bedrijfsleven.

Daarom heeft ze recent, samen met enkele collega’s, Purpose ontwikkeld. Purpose is een 15-daagse opleiding die zich richt op mensen die graag dienstbaar willen zijn aan anderen, maar in de praktijk niet weten hoe ze dat moeten realiseren. Vanuit het bedrijfsleven is er enthousiast op gereageerd. Renate: ”Mensen, en ook bedrijven, willen graag iets betekenen voor een ander. Wij helpen om die intrinsieke motivatie om te zetten in concrete acties, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid.’

Fotografie: Artstudio23.com


Geen opmerkingen:

Een reactie posten