maandag 24 juni 2013

bREDa

Citymarketing Breda #Eyespiration Visual Consultancy
bREDa... en dan in het Valkenberg, megagrote letters zoals iAmsterdam... #ikzieikzie

Breda, juni 2013. Bovenstaand concept in 2010 al voorgelegd aan de organisatie van de roodharigendag. Tot op heden is hier nog niets mee gedaan...zou er dit jaar met wederom een nieuw team, dan ein-de-lijk verandering in komen?!?

Zoals u wellicht weet ben ik al jaren fan van de natuurlijk roodharige mens. In 2007 raakten we besmet met het "Ginger"-virus door de eerste roodharigendag in Breda en hebben Hans en ik inmiddels al heel wat fotoseries gemaakt van 'rooien'.
En wat zijn ze mooi!!

Rood-op-Rood Red-on-Red photo shoot Electron #Eyespiration
Tineke, 2007 - Rood-Op-Rood
Begin 2007 maakte ik speciaal voor de roodharigendag een serie promotie foto's, en heb tegelijkertijd een proefserie Rood-Op-Rood geschoten. Wat werkte dat prachtig, rood-op-rood-op-rood! Uiteindelijk heb ik tijdens de roodharigendag op 1 september 2007 een honderdtal natuurlijk roodharigen zo kunnen portretteren, prachtig!

Waar ik van tevoren niet bij stil had gestaan waren de reacties, van "als roodharige kun je helemaal geen rode kleding dragen" tot "door jou foto ben ik vanaf nu voor altijd trots op mijn rode haar"... verbazingwekkend en zó tof tegelijk!
De eerste serie Rood-Op-Rood heb ik in 2012 opnieuw bewerkt en uitgebracht als (e)-book.

Ik heb voor Rood-Op-Rood gekozen vanwege de overvloed van deze mooie kleur. Dat ik door Drs. Tim Wentel geroemd zou worden tijdens zijn lezingen op de roodharigendag 2012, had ik niet verwacht... "de beste manier om rood haar uit te laten komen is..." Jawel, hij zei het echt: "Rood-Op-Rood" en illustreerde dat met mijn foto's. Zelf stond ik bij het Huis van Beeldcultuur een off-festival programma te draaien, en creëerden we 'Half' en, op veler verzoek, nieuwe portretten Rood-Op-Rood.


Rood-Op-Rood 5 jaar na dato!
Redhead sisters Red-on-Red 5 years laters
2007-2012
Geweldig, iets om om de 5 jaar te blijven doen? Zo gaaf, al die roodharigen die terugkomen voor hun nieuwe Rood-Op-Rood foto.

In 2008 werd het plan opgevat veel meer photo shoots te organiseren. Gelukkig konden we binnen staan, want het was heel slecht weer.

Hans en ik maakten 'Medusa', portretten van roodharigen met lang haar, liggend, om zo met het haar mooie vormen te maken en dus wederom een bijzondere serie te creëren.

Jammergenoeg konden de in 2007 gemaakte foto's niet bij de 'roodharigen kunst expositie' getoond worden in de Grote Kerk. Veel modellen van 2007 vroegen er naar, wilden graag hun foto zien. Deze hebben we toen zelf afgedrukt en opgehangen in de photo shoot/studio ruimte op de Vlaszak van VAK. (huidige CLiB)

In 2009 waren we begin september zelf druk met ons eigen event, Trash The Dress, "99+ Bruiden in hun trouwjurk de zee in". De roodharigendag hebben we daardoor even overgeslagen.

Medusa photo shoot
Medusa - roodharigendag 2008

Connection between all redheads
Rood haar (hebben) verbindt.
Naast individuele Medusa portretten, maakte Hans ook setjes van vriendinnen en/of familieleden met rood haar.

In 2009/2010 heb ik in onze studio, niet tijdens een roodharigedag, de serie infraRED bedacht en uitgewerkt. Een serie zwart.wit foto's van roodharigen.

Veel modellen kwamen graag nog een keer terug, en vonden het ook wel prettig om een keer niet in de drukte van een roodharigendag te staan, maar gewoon, op afspraak, relaxed in onze fotostudio.

InfraRED is een boek met twee covers. Halverwege het boek houden de zwart/wit infrarood foto's op en moet je het boek om,draaien om de originelen (in kleur) te kunnen bekijken. Alle roodharigen staan er twee keer in, 1x zwart/wit en 1x in kleur. Infrarood licht kruipt letterlijk 'onder de huid'. Ik wilde de volgende vragen onderzoeken 'Zie je aan de zwart/wit foto dat het een roodharige is?' en 'Verdwijnen de sproetjes inderdaad als je infrarood ("onder de huid") fotografeert?'

Het was zó leuk om modellen uit eerdere jaren terug te zien, en het boek infraRED is meteen ook het grootste formaat boek (30x30 cm) wat ik van roodharigen gemaakt heb.

Infrarood experiment #Eyespiration photo shoot
Fotoboek 'infraRED' -  model: Roelie
Rood-op-Rood Red-on-Red photo shoot roodharigendag
Roelie in 2007 (links) en 2009 (boven).

Roelie heeft 2 prachtige roodharige zussen en een broer, die ik in 2011 voor de lens kreeg. In 2011 stond ik weer off-festival, we konden het toch niet laten! Zoveel roodharigen bleven maar vragen waarom wij er niet bij waren. Bij het inmiddels failliete Expo konden we boven in de winkel onze studio opzetten.

3; POLAROID FOTOGRAFIE, E6 CROSS PROCESSING EN DIGITAAL
Doordat ik in 2010 mijn Polaroid camera weer op zolder vond en er al een tijdje mee fotografeerde, wilde ik een experiment doen. Fotograferen op 1. instant film (oude en nieuwe Polaroid film), op 2. diafilm cross process ontwikkeld en als 3e met mijn digitaleNikon  D700 spiegelreflex camera. Met welke techniek de komt de kleur van het rode haar het beste uit?

Het resultaat: digitaal wint, op alle fronten. De Polaroids zijn veel te flets, en de ooit zo bijzondere 'felle kleuren cross' film (analoog) in de 'expres verkeerd ontwikkeld' techniek is het ook nét niet.

Kunstboek roodharigen 3 experimenten #Eyespiration
Red - Redhead Days 2011 - bREDa
Tevens kreeg ik de prachtige roodharige tweeling Anne & Malou eindelijk voor de lens ;) Wat een bijzonder duo zijn zij. Ze sieren met recht de cover! Mede door deze foto ben ik in 2012 de serie 'Half' gaan maken, een half gezicht en een halve achterkant van het hoofd één foto.

EINDE
Zo was precies vijf jaar later in 2012 de roodharigen-cirkel weer rond. Op 1 september 2007 maakt ik mijn eerste fotoserie tijdens een roodharigendag, en op 1 september 2012 mijn laatste. Voor mijn gevoel heb ik alle dingen kunnen doen met rood haar, die ik wilde.

Tot slot: lieve gemeente Breda. Willen jullie de stad en dit prachtige event écht laten werken? Citymarketing technisch gezien?? Denk dan eens mee in letters. Begin 2010 was ik in Amsterdam op het Museumplein, en ja, iAmsterdam... geweldig bedacht. IE-DE-RE toerist wil bij die letters op de foto...

Als je als gemeente zó'n groots en wereldwijd bekeken event hebt, 3500+ roodharigen als ambassadeurs van de stad...die wil je toch voor het woord BREDA op de foto/video hebben zien???? 5 Letters... 2 meter hoog... de B en de A wit en de middelste drie rood... dat moet toch te realiseren zijn? Als permanent of tijdelijk kunstwerk???

Original Polaroid
iAmsterdam - Polaroid foto, feb. 2010

Promotiefoto's, portret bedenker roodharigendag Bart Rouwenhorst
Bart Rouwenhorst bedolven onder rood haar, 2007 promotiefoto

Geen opmerkingen:

Een reactie posten