maandag 17 juni 2013

Knie - kijkoperatie deel 2

Goed. Micro fracturing, meniscus scheur, artrose, kraakbeen slijtage...? = Kijkoperatie, en deze was op 26 april jl.

6 Weken geleden ging ik onder het mes, en gisteren officieel goedgekeurd om de krukken aan de wilgen te mogen hangen, yes! Al gaat het nog niet zo snel als ik wil nu :p de knie is maar wiebelig en voor mijn gevoel heb ik een 'week' en slap been.

Maar na 6 weken niet belasten kan ik mijn been weer 'gewoon' gebruiken, incl. traplopen en meer! Yes! Ik had al 1 kruk aan de kant gelegd op de dag precies 6 weken na de operatie. Het gaat na 4 dagen al stukken beter. Wat zeg ik, ik loop zoveel mogelijk binnenshuis zonder krukken. Wil snel weer gaan fietsen, dat mis ik wel hoor, mobiel zijn.


Inmiddels is het een week nadat ik dit hierboven schreef, en loop ik geheel zonder krukken. Af en toe voel ik me net een oud dametje, en met name de eerste pas, als je opstaat, is een sukkel-pas. Zo van, "oja, lopen, hoe doe je dat?" ;) Maar verder gaat het de goede kant op en heb ik goede hoop.

Over 6 weken weten we pas zeker of de operatie gelukt is, Bij 80% slaagt de operatie (ice picking/micro fracturing), en lezend op internet lees ik zelfs percentages van maar 60%. Maar goed, de chirurg kon niet zeggen of het aan mijn meniscus (scheur) lag dat ik last had (hete pijn, na lopen, en stijve knie) of dat het kwam door de kraakbeen slijtage.

Dit is overigens geen artrose, denkt hij, maar een oude kwetsuur, van 5-10 jaar geleden. Daar is een blauwe plek (= bloed) ontstaan en dat heeft ervoor gezorgd dat het kraakbeen afbrokkelde op de plek.

Dat is dan wel weer GOED nieuws, want dan BEN IK NOG LANG NIET VERSLETEN ;)

Kan me alleen die val/stoot niet herinneren...dus of het inderdaad van een kwetsuur is...de chirurg zegt dat het er wel zo uit zag. En dat geloven we dan maar!

Op naar de volgende 6 weken, zónder krukken!

Niet zelf je koffie kunnen halen...slalom als de stoep vol staat...

Op naar m'n werk (fotostudio)

Versleten krukken na 6 weken 

Blij dat ik mijn slippertjes weer aan kan

Hand gehavend... duim doet zeer... eelt op binnenkant!

M'n duim was na 6 weken krukken half doof, en toen zei de fysio 'doe maar even rustig aan' m.a.w. teveel gelopen en dus druk op de zenuwbanen gegeven... brrrr... ik ben tenslotte wel fotograaf en moet de rechtse hand gebruiken om mijn camera vast te houden! Inmiddels is de eeltplek ook aan het verdwijnen...gelukkig :)

Over een paar weken kan ik er hopelijk weer volle bak tegen!!
Hardlopen waarschijnlijk pas over maand of 4...da's dan weer minder....

En hoe ging het verder? Lees hier laatste deel over mijn knie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten