zondag 2 juni 2013

Puur fotograferen

Ansel Adams, Yosemite 1960

U weet dat ik 'puur' fotografeer, maar kwam onlangs deze term weer tegen:  Straight Photography/Puur Fotograferen.

Wat is dit 'puur fotograferen' nou precies?

Een directe en heldere vorm van fotografie zonder kunstzinnige trucs. Straight Photographers zijn fotografen die de werkelijkheid fotograferen en geen in scène gezette foto maken.


Fotografen als Paul Strand, Edward Weston, Imogen Cunningham maakten haarscherpe, gedetailleerde foto's met een zekere objectiviteit en een concentratie op de vorm die esthetische waarde aan de foto gaven en daarmee bestaansrecht als kunst.

Rond 1900 was het picturalisme in zwang. Er werden foto's gemaakt van zoetsappige onderwerpen en met allerlei technieken zoals vaseline op de lens werden er speciale effecten aan foto's gegeven. Edward Steichen, Alfred Stieglitz en Gertrude Käsebier waren belangrijke mensen binnen deze stroming. Na 1905/1910 raakt het picturalisme uit de mode waarna men meer op de zakelijke en sociale toer over ging.

Een voorloper van de Straight Photography was bijvoorbeeld Lewis W. Hine.
Paul Strand was de grondlegger van de Straight Photography. Langzamerhand werd het duidelijk dat het picturalisme op een dood spoor zat en dat de fotografie aangewend werd om de schilderkunst grafische kunsten te imiteren.

Tijdensde eerste wereldoorlog was Paul Strand een van de eerste fotografen die de softfocus esthetiek van de Pictorialisten de rug toekeerde. Hij was een tijdgenoot van de beeldend kunstenaars Picasso, Braque, en Brancusi. Parallel tot hun werk op het doek, introduceerde Strand cubistische abstractie die zich kenmerken door een strenge symmetrie van lijnen en een scherp contrast van zwart en wit, spontane portretten en extreme close-ups in de fotografie. Ook Stieglitz ging onder invloed van de fotograaf Paul Strand over op “Straight Photography”.

Voortrekkers als Stieglitz ontdekten de mogelijkheden van de ‘zuivere’ fotografie. Eenvoudige onderwerpen namen de plaats in van de beladen taferelen van het picturalisme en alle technische ballast werd overboord gegooid. Foto’s mochten er voortaan uitzien als foto’s: haarscherp en accuraat.

De benadering van Paul Strand had ook grote invloed op kunstenaars als Georgia O'Keeffe, Walker Evans, Ansel Adams.
Ansel Adams was concertpianist toen hij de fotografie ontdekte na een ontmoeting met Paul Strand in 1930. Twee jaar later richte hij met enkele andere fotografen Group f/64 op.

Het algemene streven van de leden van f64 was het zo scherp mogelijk afbeelden van detail, waardoor onder andere Cunningham en Weston een speciale voorkeur ontwikkelden voor close-ups van individuele objecten.

Straight Photographers zijn fotografen die de werkelijkheid fotograferen en geen in scène gezette foto's maken. Men kan aan de hand van beeldende middelen de foto analyseren. Er werden onderwerpen gefotografeerd die de moeite waren om te fotograferen. Het gebruik van technieken als close-ups, vogelperspectief, zwevende objecten geometrische patronen, spel van licht en schaduw zorgde voor een realistische weergave.

Straight Photographers hielden zich vooral bezig met het fotograferen van close-up's. Door alledaagse voorwerpen en lichamen van heel dichtbij te fotograferen, ontstond er een abstract vormenspel. Ze wilden met deze beelden de essentie van schoonheid laten zien. Paul Strand en Edward Weston maakten bijvoorbeeld extreme close-ups van schelpen en paprika's, die daardoor bijna een erotische uitstraling kregen.Als reactie hierop, gingen een aantal fotografen letterlijk en figuurlijk meer afstand nemen van hun onderwerp. Maar ze wilden het persoonlijke karakter in de foto’s niet verliezen. De werkelijkheid werd in zijn totaliteit getoond, maar dan wel gezien door hún ogen.

Zo onstond er rond 1920 de reportage-fotografie. Cartier Bresson begon in 1930 een stijl te ontwikkelen die hij later benoemde als het zoeken naar het “moment descisive”.

“Straight” fotografie, geen manipulatie. In de periode vlak na de eerste wereldoorlog werd fotografie gekenmerkt door scherp gedefinieerde beelden, vooral objecten die uit hun actuele context gehaald werden. Deze zuivere lijnen en koele stijl was waarschijnlijk een reflectie van de rol industrie en technologie tijdens de jaren 20.

Bron: KunstKanaal


1 opmerking: