woensdag 5 juni 2013

Straight Photography

Proud Young Mothers - fotoboek PUUR nog te koop via Blurb 

PUUR. Trotse tienermoeders: 100% Photoshop vrij portret, jonge moeders zwanger of met kindje(s)

Pure Fotografie.
Een directe en heldere vorm van fotografie zonder kunstzinnige trucs. Straight Photographers zijn fotografen die de werkelijkheid fotograferen en geen in scène gezette foto maken.

Een jaar of tien geleden ging ik me steeds meer interesseren in 'echte' fotografie. Ik maakte inmiddels onder de naam MeRy Fotografie veel huwelijksreportages en andere geposeerde portretten, altijd enigszins geënsceneerd. Na het houden van een reünie met klasgenoten van de 6e klas van mijn basisschool in Bakel, wilde ik al mijn klasgenoten gaan portretteren ZOALS ZE NU (2003) ZIJN.
Tegenwoordig heet dat 'slow journalism' oftewel documentaire fotografie. Ik zocht al mijn klasgenoten thuis op en maakte met mijn eerste digitale DSLR hun portret. Deze foto's heb ik verzameld in het boekje 'n Kind, 'n Huis, 'n Auto.
(de titel komt uit: Is dit alles, Doe Maar, 1983).

Tijdens deze ontdekkingstocht naar mijn klasgenoten van  de 6e klas uit 1983, ontdekte ik de kracht van het fotograferen. Niet alleen voor mijzelf een eye opener, maar ook voor de geportretteerde. Door bijvoorbeeld met door mij in 1983 intens gehate klasgenoot te praten...ik wist niet wat ik meemaakte. Ieder huis heeft zijn kruis, en van de haat was in één klap geen sprake meer.
Ook gepeste klasgenoten poseerden voor me, trots en sterk. Ook dáár had ik een openbaring, door de reacties als "Ik twijfelde er heel erg aan, of ik wel op de foto moest gaan. Maar ben na het zien van de resultaten erg blij dat ik het gedaan heb."

Fotografie = Therapie.

Maar dan moet de fotografie wel puur zijn, oprecht. Ik wil geen sensatiebeluste (nieuws)foto-jager zijn.

Eindhovens Dagblad 23 december 2004

Geen opmerkingen:

Een reactie posten