maandag 21 oktober 2013

Foto's als water

Water.

Wie was er zo slim om zoiets 'simpels' in een flesje te stoppen en te gaan verkopen!? Zag laatst op tv, dat men de eerste verkopers van (bron)water uit een fles vierkant uitlachte...totdat het helemaal hip was om water uit een fles op tafel te zetten, en nu drinken we vele liters water uit een flesje per jaar.

Wie het laatst lacht?...

Foto's als water
Wat zou het toch heerlijk zijn als wij, fotografen, ons inmiddels 'simpele' product - iedereen kan immers fotograferen - kunnen verkopen als water uit een fles. Maar hoe doen we dat? Kwam vandaag meerdere keren tegen dat je er als fotograaf niet komt met alleen het hebben van 'passie voor het vak' - en dat het stellen van een doel ook niet leidt tot grotere verkoopsuccessen. 

Iemand die het wel begrepen heeft is Gemma Broekhuis. Haar Milestone baby cards zijn een wereldwijd succes. 

Gemma Broekhuis. Dat klinkt wel erg Nederlands! En jawel, op mijn tweet "zou er patent op Milestone baby cards zitten??" kwam een snelle, persoonlijke reactie van Gemma: 

Ik heb MilestoneBabyCards bedacht toen mijn zoontje 3 maanden was. Nu in 18 landen te koop. Ik heb wereldwijde TradeMark en copyright.

RESPECT!!! Het is dat ik al jaren uit de baby's ben...hebben!! Zó simpel, zó slim. Zo commercieel en schattig tegelijk. Bij huwelijken zie je vaak foto's met schoolborden waar men met krijt op schrijft, en dit is de baby variant. Top! 

Gemma, ik ben trots op je, dit is met recht 'water in een fles'!

Dat zet me dan weer aan het denken...hoe kunnen we dit aanpakken als fotografen? Waar zit het 'water-idee' in de fotografie?? 


Stukje geschiedenis van het water in een fles:
Commercial exploitation of water sources began in France. Evian first opened a thermal bath on the private estate of the king of Sardinia in 1824. The king authorized sales of the water two years later, and a company was formed in 1829 to sell the water. It was first bottled in earthenware; Evian did not begin bottling in glass until 1920.

While marching to Rome in 218 BCE, Hannibal used the Perrier spring in the south of France. Use of the spring remained free until 1863, when Napoleon III sold the rights to it. The spring’s namesake, Dr. Louis Perrier, and a local farmer bought the spa site in Vergèze in 1888 (Dr. Perrier gained full control of the site ten years later). Marketing the spring’s naturally carbonated water was the brainchild of St. John Harmsworth, who purchased the spring from Dr. Perrier after recuperating at the spa in 1903. Harmsworth named the spring after Perrier to lend it a sense of medical authority; the iconic green bottle was designed to reflect the Indian clubs or weighted skittles Harmsworth used for sport while convalescing.

Other European countries soon followed the French in selling their waters. England introduced what’s thought to be its first bottled water, Malvern, at the Great Exhibition of 1851 in London. Germany’s Apollinaris received a red triangle award "an indication of outstanding quality"at a British trade show in 1892 and later registered the symbol as its trademark. San Pellegrino packed 35,343 bottles during 1899, the Italian water’s first year of sales; by 1908 it was being exported throughout the world, even to remote places like Peru, China, and Australia.

Clever marketing strategies were applied to reinvigorate the natural bottled water market. Evian again took the lead in the 1950s by selling its water with the powerful claim, "to help lactating mothers and [provide] important minerals for infants." Targeting a new generation of consumers showed great foresight, as this demographic turned out to be the baby boomers, who took Evian to the top of the bottled mineral water market.


Foto: Charlotte Jonker-Kaat - baby: Sophia. Dit zijn ook foto's uit het hart bedenk ik me net! Gemaakt door trotse ouders... ♥

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen