woensdag 26 juni 2013

Artist statement

STORYTELLING | Ik zie, ik zie... wat jij niet ziet! Fotografen Melanie Rijkers en Hans van Nunen vertellen met hun beelden uw verhaal. Door de positieve energie inspireren onze foto's wereldwijd. Mooie momenten zijn het waard om te worden vastgelegd met een goed en zuiver oog, het 'open kijken' zonder te oordelen of labelen: ‘Miksang’ op zijn Tibetaans.

Artist statement:
Open en onbevooroordeeld kijken is een vorm van meditatie, van mentaal wakker zijn. Onze fotografie gaat over de dingen zien zoals ze zijn. Getroffen door schoonheid of opmerkelijkheid, vaak in detail, wordt het leven door ons gefotografeerd.

Contemplatieve fotografie legt de waarheid van zuivere waarneming bloot. We zien iets levendigs en doordringends, en op dat moment kunnen we onze perceptie uiten zonder dat er iets wordt verzonnen, wordt toegevoegd, of ontbreekt. Volkomen eerlijk over wat we zien - directe, tot de ziel doordringende fotografie.


Fotograaf Melanie Rijkers (MeRy) studeerde in 1996 af aan de Academie St. Joost in Breda. MeRy Fotografie ging in 2007 verder onder de naam Artstudio23, samen met partner en fotograaf Hans van Nunen. Sindsdien runnen ze samen met veel plezier en passie voor het vak hun fotostudio A23 aan de Speelhuislaan 173 in Breda. Met hun voorliefde voor het pure fotograferen (straight photography) beoefenen ze een directe en heldere vorm van fotografie zonder al te veel kunstzinnige trucs en hopen dit nog vele jaren te kunnen blijven doen.

#ikzieikzie

Jochem Myjer - Miksang Portret

dinsdag 25 juni 2013

RVD

Het auteursrecht van de hoge resolutie foto's in deze rubriek berust bij de RVD. De foto's mogen worden gedownload voor privégebruik en gebruik voor niet-commerciële educatieve doeleinden. Daarnaast is redactioneel gebruik door nieuwsmedia toegestaan. Voor het plaatsen van foto’s op gebruiksvoorwerpen bestemd om in omloop te brengen behoeft vooraf geen toestemming te worden gevraagd. De RVD behoudt zich echter het recht voor achteraf op te treden, als de (wijze van) openbaarmaking van de foto naar RVD-oordeel in strijd is met de Koninklijke waardigheid, of te beschouwen is als promotioneel gebruik, of gebruik met een commercieel of ideëel oogmerk. De RVD reageert niet op vragen van derden of in bepaalde gevallen (juridische) stappen worden ondernomen.


Rineke Dijkstra - familieportret Koninklijke familie
Odessa, Ukraine. August 4, 1993. Chromatic color print.
5' x 4'1/4". Courtesy Paul Andriesse Gallery, Amsterdam.

De strandfoto's, daar is fotograaf Rineke Dijkstra beroemd mee geworden ... 20 jaar later maakt ze, net als zovele Nederlandse fotografen, een 'gewoon' familieportret ...

maandag 24 juni 2013

bREDa

bREDa... en dan in het Valkenberg, megagrote letters zoals iAmsterdam... #ikzieikzie


Bovenstaand concept voorgelegd aan de organisatie van de roodharigendag in... 2010. Tot op heden is hier nog niets mee gedaan...zou er dit jaar, (wederom een nieuw team) in 2013, dan ein-de-lijk verandering in komen?!?



Zoals u wellicht weet ben ik al jaren fan van de natuurlijk roodharige mens. In 2007 besmet met het "Ginger"-virus door de eerste roodharigendag in Breda, hebben mijn man Hans en ik inmiddels al heel wat fotoseries gemaakt van 'rooien'.
En wat zijn ze mooi!!

Tineke, 2007 - Rood-Op-Rood
Begin 2007 maakte ik speciaal voor de roodharigendag een serie promotie foto's, en heb tegelijkertijd een proefserie Rood-Op-Rood geschoten. Wat werkte dat prachtig, rood-op-rood-op-rood! Uiteindelijk heb ik tijdens de roodharigendag op 1 september 2007 een honderdtal nartuurlijk roodharigen zo kunnen portretteren, prachtig!

Waar ik van tevoren niet bij stil had gestaan waren de reacties, van "als roodharige kun je helemaal geen rode kleding dragen" tot "door jou foto ben ik vanaf nu voor altijd trots op mijn rode haar"... verbazingwekkend en zó tof tegelijk!
De eerste serie Rood-Op-Rood heb ik in 2012 opnieuw bewerkt en uitgebracht als (e)-book.

Ik heb voor Rood-Op-Rood gekozen vanwege de overvloed van deze mooie kleur. Dat ik door Drs. Tim Wentel geroemd zou worden tijdens zijn lezingen op de roodharigendag 2012, had ik niet verwacht... "de beste manier om rood haar uit te laten komen is..." Jawel, hij zei het echt, Rood-Op-Rood en illustreerde dat met mijn foto's. Zelf stond ik bij het Huis van Beeldcultuur een off-festival programma te draaien, 'Half' en, op veler verzoek: nieuwe portretten Rood-Op-Rood!


Rood-Op-Rood 5 jaar na dato!
Geweldig, iets om om de 5 jaar te blijven doen, echt te gek, al die roodharigen die terugkomen voor hun nieuwe Rood-Op-Rood foto.

In 2008 werd het plan opgevat veel meer photo shoots te organiseren, en kwamen er meer fotografen naar de roodharigendag om TFP-shoots te doen. Gelukkig konden we binnen staan, want het was heel slecht weer.

Hans en ik maakten 'Medusa', portretten van roodharigen met lang haar, liggend, om zo met het haar mooie vormen te maken en dus wederom een bijzondere serie te creëren.
Jammergenoeg konden de in 2007 gemaakte foto's niet bij de 'roodharigen kunst expositie' getoond worden in de Grote Kerk. Veel modellen van 2007 vroegen er naar, dus hebben we zelf een gedeelte afgedrukt en opgehangen in de photo shoot/studio ruimte op de Vlaszak.


In 2009 waren we begin september zelf druk met ons eigen event, Trash The Dress, "99+ Bruiden in hun trouwjurk de zee in". De roodharigendag hebben we daardoor even overgeslagen.

Medusa - roodharigendag 2008

Rood haar (hebben) verbindt.
Naast individuele portretten, maakte Hans ook setjes van vriendinnen en/of familieleden met rood haar.

Eind 2009 heb ik in onze studio, niet tijdens een roodharigedag, de serie infraRED ontwikkeld. Een serie ZWART/WIT foto's van roodharigen.

Veel modellen kwamen graag nog een keer terug, en vonden het ook wel prettig om een keer niet in de drukte van een roodharigendag te staan, maar gewoon, op afspraak, relaxed in onze fotostudio.

InfraRED is een boek wat twee voorzijdes heeft. Halverwege het boek houden de zwart/wit infrarood foto's op, en moet je het boek om,draaien om de originelen te kunnen bekijken. Alle roodharigen staan er twee keer in, 1x zwart/wit en 1x in kleur. Infrarood licht kruipt letterlijk 'onder de huid' en ik wilde de volgende vragen onderzoeken 'Zie je aan de zwart/wit foto dat het een roodharige is?' en 'Verdwijnen de sproetjes inderdaad als je infrarood ("onder de huid") fotografeert?'


Het was zó leuk om modellen uit eerdere jaren terug te zien, en het boek infraRED is meteen ook het grootste formaat boek wat ik van roodharigen gemaakt heb.

Fotoboek 'infraRED' -  model: Roelie
Roelie in 2007 (links) en 2009 (boven).

Roelie heeft 2 prachtige roodharige zussen en een broer, die ik in 2011 voor de lens kreeg. In 2011 stond ik weer off-festival, we konden het toch niet laten! Bij het inmiddels failliete Expo konden we boven in de winkel onze studio opzetten.

Doordat ik mijn Polaroid camera weer op zolder gevonden had en er al een tijdje weer mee fotografeerde, wilde ik een experiment doen met fotograferen op instant film (oude en nieuwe Polaroid film), op diafilm die je cross process ontwikkelt en als 3e met mijn digitale D700 spiegelreflex camera. Vooral ook voor mezelf om te kijken met welke techniek de kleur van het rode haar het beste uitkomt.


Eerlijk is eerlijk: digitaal wint, op alle fronten. De Polaroids zijn veel te flets, en de ooit zo bijzondere 'felle kleuren cross' analoge film in de 'verkeerd ontwikkelen' techniek is het ook nét niet.

Red - Redhead Days 2011 - bREDa
Tevens kreeg ik de bijzondere roodharige tweeling Anne & Malou ook eens poserend voor de lens ;) Wat een bijzonder duo zijn zij. Ze sieren met recht de cover! Mede door deze foto ben ik in 2012 de serie 'Half' gaan maken, waarbij één helft van het gezicht op de foto staat en één helft van de achterkant van het hoofd.

Precies vijf jaar later was de roodharigen-cirkel weer rond. Op 1 september 2007 maakt ik mijn eerste fotoserie tijdens een roodharigendag, en op 1 september 2012 mijn laatste. Voor mijn gevoel heb ik alle dingen kunnen doen met rood haar, die ik wilde.

Tot slot: lieve gemeente Breda. Willen jullie de stad en dit prachtige event écht laten werken? Marketing technisch gezien?? Denk dan eens mee in letters. Begin 2010 was ik in Amsterdam op het Museumplein, en ja, iAmsterdam... geweldig bedacht. IE-DE-RE toerist wil bij die letters op de foto...dus, en ik roep dit al jaren:

Als je als gemeente zó'n groots en wereldwijd bekeken event hebt, 3500+ roodharigen als ambassadeurs van de stad...die wil je toch voor het woord BREDA op de foto/video hebben zien???? Bart, burgemeester, Cees... iemand? 5 Letters... 2 meter hoog... de B en de A wit en de middelste drie rood... dat moet toch te realiseren zijn? Als permanent kunstwerk???

iAmsterdam - Polaroid foto, feb. 2010




donderdag 20 juni 2013

Fotogroep ZIEN



Afgelopen zaterdag 22 juni 2013 was de gratis kennismaking met ‘Miksang Contemplatieve Fotografie’ in onze studio.
De naam van onze nieuwe cursusgroep is ‘Fotogroep ZIEN’ (ZIEN met hoofdletters) geworden. Samen vormen we één geheel, en zullen we elkaar inspireren.

Ik ga als ‘ZIENer’ proberen elke 3 weken een nieuw thema en bijbehorende opdracht uit te werken, zodat u na 10 lessen een reeks contemplatieve foto’s hebt kunnen maken. Als u na 10 lessen door wilt gaan, dan kan dat. Het zal een doorlopende fotoclub worden, waar op elk moment mensen voor 10 lessen kunnen aanhaken.

Donderdagavond (19.30-21,00 uur) data: 22 Augustus, 5 september, 7 en 21 november, 12 december, 23 januari 2014, 6 februari, 6 maart, 10 april, 15 mei. (daarna 5 en 19 juni, 3 juli 2014 en verder) 
Bij voldoende aanmeldingen starten we ook op zaterdagmiddag.

Miksang Academie
Miksang betekent “Goed (zuiver/open/puur) Oog” in het Tibetaans. Open en onbevooroordeeld kijken. De fotografie van Artstudio23 gaat over de dingen zien zoals ze zijn. Getroffen door schoonheid of opmerkelijkheid, vaak in detail, wordt het leven door ons gefotografeerd.

Contemplatieve fotografie legt de waarheid van zuivere waarneming bloot. We zien iets levendigs en doordringends, en op dat moment kunnen we onze perceptie uiten zonder dat er iets wordt verzonnen, wordt toegevoegd, of ontbreekt. 

Volkomen eerlijk over wat we zien - directe, tot de ziel doordringende fotografie. Meer weten? info@mery.nl 

Zie ook ons Miksang bord op Pinterest.

Er is op 20 juli 2013 een gratis fotografie workshop 'ZIEN' bij de Stadsgalerij Breda,
15.00-16.30 uur Oude Vest 34, als onderdeel van het Free Flow Art Festival.


maandag 17 juni 2013

Knie - kijkoperatie deel 2

Goed. Micro fracturing, meniscus scheur, artrose, kraakbeen slijtage...? = Kijkoperatie, en deze was op 26 april jl.

6 Weken geleden ging ik onder het mes, en gisteren officieel goedgekeurd om de krukken aan de wilgen te mogen hangen, yes! Al gaat het nog niet zo snel als ik wil nu :p de knie is maar wiebelig en voor mijn gevoel heb ik een 'week' en slap been.

Maar na 6 weken niet belasten kan ik mijn been weer 'gewoon' gebruiken, incl. traplopen en meer! Yes! Ik had al 1 kruk aan de kant gelegd op de dag precies 6 weken na de operatie. Het gaat na 4 dagen al stukken beter. Wat zeg ik, ik loop zoveel mogelijk binnenshuis zonder krukken. Wil snel weer gaan fietsen, dat mis ik wel hoor, mobiel zijn.


Inmiddels is het een week nadat ik dit hierboven schreef, en loop ik geheel zonder krukken. Af en toe voel ik me net een oud dametje, en met name de eerste pas, als je opstaat, is een sukkel-pas. Zo van, "oja, lopen, hoe doe je dat?" ;) Maar verder gaat het de goede kant op en heb ik goede hoop.

Over 6 weken weten we pas zeker of de operatie gelukt is, Bij 80% slaagt de operatie (ice picking/micro fracturing), en lezend op internet lees ik zelfs percentages van maar 60%. Maar goed, de chirurg kon niet zeggen of het aan mijn meniscus (scheur) lag dat ik last had (hete pijn, na lopen, en stijve knie) of dat het kwam door de kraakbeen slijtage.

Dit is overigens geen artrose, denkt hij, maar een oude kwetsuur, van 5-10 jaar geleden. Daar is een blauwe plek (= bloed) ontstaan en dat heeft ervoor gezorgd dat het kraakbeen afbrokkelde op de plek.

Dat is dan wel weer GOED nieuws, want dan BEN IK NOG LANG NIET VERSLETEN ;)

Kan me alleen die val/stoot niet herinneren...dus of het inderdaad van een kwetsuur is...de chirurg zegt dat het er wel zo uit zag. En dat geloven we dan maar!

Op naar de volgende 6 weken, zónder krukken!

Niet zelf je koffie kunnen halen...slalom als de stoep vol staat...

Op naar m'n werk (fotostudio)

Versleten krukken na 6 weken 

Blij dat ik mijn slippertjes weer aan kan

Hand gehavend... duim doet zeer... eelt op binnenkant!

M'n duim was na 6 weken krukken half doof, en toen zei de fysio 'doe maar even rustig aan' m.a.w. teveel gelopen en dus druk op de zenuwbanen gegeven... brrrr... ik ben tenslotte wel fotograaf en moet de rechtse hand gebruiken om mijn camera vast te houden! Inmiddels is de eeltplek ook aan het verdwijnen...gelukkig :)

Over een paar weken kan ik er hopelijk weer volle bak tegen!!
Hardlopen waarschijnlijk pas over maand of 4...da's dan weer minder....

En hoe ging het verder? Lees hier laatste deel over mijn knie.

Kun jij ZIEN?

...my niche, my specialty is... TO SEE. I am able to see things other people don't (seem to) see... meaning I am a ZIENer (ZIEN = to see in Dutch) and not a photographer, and I SEE at weddings, portraits in my studio or on location, baby, maternity photos, the whole lot. To be able to do all with my camera makes me a specialist, a professional, as I have a SKILL, which is to see and not to press the button. I am able to turn my vision into an IMAGE. Maybe we idd should loose the word photographer, as everyone is one.

Still...Everybody is looking (at life) but they don't SEE. Let me lead you in that process. Greetings from ZIENer Melanie (ziener also means prophet in English)


Spike, in reply to  Melanie Rijkers-MeRyan hour ago:
As a startup photographer this statement is without a doubt the best advice, have received ever....thank you so much. I have been making all of the common mistakes..... that a beginner makes, you have added fresh air to my approach to photography, helping drive me forward in my learning process.



Ik schreef de bovenstaande tekst op de website van petapixel, die stellen dat je een specialisatie moet doen om te kunnen overleven als fotograaf.

Het antwoord van ene 'Spike' toverde een grote glimlach op mijn gezicht. Ja, dat ben ik, inspirator, ZIENer, #ikzieikzie!

donderdag 13 juni 2013

Fotocursus met korting

Na de zomer begint onze basiscursus fotografie weer, in 8 lessen je camera leren kennen. Eindelijk van de automaat af!

Tot 15 augustus zelfs met 40 euro vroegboekkorting.




Leuke, gezellige lessen bij Artstudio23 - Backer & Rueb gebouw - Belcrum - Breda

Basiscursus digitale fotografie voor beginners - docent Hans van Nunen
8 avonden, wekelijks maandag-, dinsdag- en woensdagavond 19.30-22.00 uur. Max. 10 deelnemers.
Kosten: € 299,- Interesse? Stuur een vrijblijvende mail, let op: VOL = VOL.

B: maandag 9, 16, 23 en 30 september, 7, 21 en 28 oktober, 4 november 2013
C: dinsdag 17 en 24 september, 1, 8, 22 en 29 oktober, 5 en 12 november 2013
D: woensdag 18 en 25 september, 2, 9, 23 en 30 oktober, 6 en 13 november 2013
G: zaterdag 7 en 14 december 2013, 11, 18 en 25 januari, 1 en 8 februari 2014 let op: 14.00-16.30 uur

Interesse in 1 v/d bovenstaande cursussen? Opgeven svp per e-mail met naam-adres-woonplaats-tel.nr
via info@Artstudio23.com of info@mery.nl Na bevestiging per e-mail dient u een aanbetaling te doen van € 50,- op rek.nr. 60.72.86.849 t.n.v. Artstudio23 o.v.v. gekozen cursus + uw naam. Zonder aanbetaling kunnen wij uw plek niet reserveren!

VROEGBOEKKORTING: t.w.v. 40 euro bij cursus B, C en D: wanneer geboekt én betaalt voor 15 augustus 2013,
cursus G: wanneer geboekt én betaalt voor 7 november 2013.

Inhoud basiscursus:
Les 1:
- uitleg over de inhoud van de cursus
- technische mogelijkheden van de camera bespreken, wat zijn diafragma, sluitertijd, witbalans en iso waarde etc.
- thuisopdracht
Les 2:
- bespreken resultaten thuisopdracht
- theorie scherptediepte/diafragma met meegenomen foto’s uit kranten en tijdschriften
- buiten oefenen met scherptediepte en diafragma (beweging bevriezen) architectuur, portret & lanschap
- thuisopdracht
Les 3:
- bespreken gemaakte foto’s van dag 2
- leren optimaliseren in Photoshop, verscherpen, curven, kleurbalans etc.
- thuisopdracht
- vrij werk
Les 4:
- verder met Photoshop
- bespreken portfolio (vrij werk)
Les 5:
- studio- en buitenfotografie, verschillende soorten belichting waaronder reflectiescherm gebruiken
- flitslicht uitleg, voor binnen- en buitenfotografie
- thuisopdracht
Les 6:
- bespreken thuisopdracht
- studio- en buitenfotografie met modellen, uitleg poses, expressie, dynamiek etc.
Les 7:
- resultaten modelfotografie bespreken
- avond/nachtfotografie, landschappen in het donker
- portfolio bespreking
Les 8:
- laatste dag met portfoliobesprekingen, laatste tips, welke trucs toe te passen en alle andere vragen
die je nog wilt stellen over fotografie, Photoshop, modellen etc.


Wij geven succesvol les sinds 2007, zijn een fotostudio sinds 2003 en fulltime beroepsfotograaf sinds 1996!

dinsdag 11 juni 2013

Kennismakingsles Miksang Contemplatieve Fotografie

Miksang flower - San Francisco


Op 22 juni kunt u gratis de kennismakingsles 'Miksang Contemplatieve Fotografie' bijwonen in onze studio aan de Speelhuislaan 173 in Breda. Backer & Rueb gebouw, 13.30-15.00 uur. info@mery.nl

Daarna 150 euro voor 10 bijeenkomsten, circa om de 3 weken. Laat u inspireren!



Fotografie over de dingen zien zoals ze zijn. 
Getroffen door schoonheid of opmerkelijkheid, vaak in detail, wordt het leven door ons gefotografeerd. Contemplatieve fotografie legt de waarheid van zuivere waarneming bloot. 

We zien iets levendigs en doordringends, en op dat moment kunnen we onze perceptie uiten zonder dat er iets wordt verzonnen, wordt toegevoegd, of ontbreekt. Volkomen eerlijk over wat we zien - directe, tot de ziel doordringende fotografie.

woensdag 5 juni 2013

Straight Photography

Proud Young Mothers - fotoboek PUUR nog te koop via Blurb 

PUUR. Trotse tienermoeders: 100% Photoshop vrij portret, jonge moeders zwanger of met kindje(s)

Pure Fotografie.
Een directe en heldere vorm van fotografie zonder kunstzinnige trucs. Straight Photographers zijn fotografen die de werkelijkheid fotograferen en geen in scène gezette foto maken.

Een jaar of tien geleden ging ik me steeds meer interesseren in 'echte' fotografie. Ik maakte inmiddels onder de naam MeRy Fotografie veel huwelijksreportages en andere geposeerde portretten, altijd enigszins geënsceneerd. Na het houden van een reünie met klasgenoten van de 6e klas van mijn basisschool in Bakel, wilde ik al mijn klasgenoten gaan portretteren ZOALS ZE NU (2003) ZIJN.
Tegenwoordig heet dat 'slow journalism' oftewel documentaire fotografie. Ik zocht al mijn klasgenoten thuis op en maakte met mijn eerste digitale DSLR hun portret. Deze foto's heb ik verzameld in het boekje 'n Kind, 'n Huis, 'n Auto.
(de titel komt uit: Is dit alles, Doe Maar, 1983).

Tijdens deze ontdekkingstocht naar mijn klasgenoten van  de 6e klas uit 1983, ontdekte ik de kracht van het fotograferen. Niet alleen voor mijzelf een eye opener, maar ook voor de geportretteerde. Door bijvoorbeeld met door mij in 1983 intens gehate klasgenoot te praten...ik wist niet wat ik meemaakte. Ieder huis heeft zijn kruis, en van de haat was in één klap geen sprake meer.
Ook gepeste klasgenoten poseerden voor me, trots en sterk. Ook dáár had ik een openbaring, door de reacties als "Ik twijfelde er heel erg aan, of ik wel op de foto moest gaan. Maar ben na het zien van de resultaten erg blij dat ik het gedaan heb."

Fotografie = Therapie.

Maar dan moet de fotografie wel puur zijn, oprecht. Ik wil geen sensatiebeluste (nieuws)foto-jager zijn.

Eindhovens Dagblad 23 december 2004

zondag 2 juni 2013

Puur fotograferen

Ansel Adams, Yosemite 1960

U weet dat ik 'puur' fotografeer, maar kwam onlangs deze term weer tegen:  Straight Photography/Puur Fotograferen.

Wat is dit 'puur fotograferen' nou precies?

Een directe en heldere vorm van fotografie zonder kunstzinnige trucs. Straight Photographers zijn fotografen die de werkelijkheid fotograferen en geen in scène gezette foto maken.


Fotografen als Paul Strand, Edward Weston, Imogen Cunningham maakten haarscherpe, gedetailleerde foto's met een zekere objectiviteit en een concentratie op de vorm die esthetische waarde aan de foto gaven en daarmee bestaansrecht als kunst.

Rond 1900 was het picturalisme in zwang. Er werden foto's gemaakt van zoetsappige onderwerpen en met allerlei technieken zoals vaseline op de lens werden er speciale effecten aan foto's gegeven. Edward Steichen, Alfred Stieglitz en Gertrude Käsebier waren belangrijke mensen binnen deze stroming. Na 1905/1910 raakt het picturalisme uit de mode waarna men meer op de zakelijke en sociale toer over ging.

Een voorloper van de Straight Photography was bijvoorbeeld Lewis W. Hine.
Paul Strand was de grondlegger van de Straight Photography. Langzamerhand werd het duidelijk dat het picturalisme op een dood spoor zat en dat de fotografie aangewend werd om de schilderkunst grafische kunsten te imiteren.

Tijdensde eerste wereldoorlog was Paul Strand een van de eerste fotografen die de softfocus esthetiek van de Pictorialisten de rug toekeerde. Hij was een tijdgenoot van de beeldend kunstenaars Picasso, Braque, en Brancusi. Parallel tot hun werk op het doek, introduceerde Strand cubistische abstractie die zich kenmerken door een strenge symmetrie van lijnen en een scherp contrast van zwart en wit, spontane portretten en extreme close-ups in de fotografie. Ook Stieglitz ging onder invloed van de fotograaf Paul Strand over op “Straight Photography”.

Voortrekkers als Stieglitz ontdekten de mogelijkheden van de ‘zuivere’ fotografie. Eenvoudige onderwerpen namen de plaats in van de beladen taferelen van het picturalisme en alle technische ballast werd overboord gegooid. Foto’s mochten er voortaan uitzien als foto’s: haarscherp en accuraat.

De benadering van Paul Strand had ook grote invloed op kunstenaars als Georgia O'Keeffe, Walker Evans, Ansel Adams.
Ansel Adams was concertpianist toen hij de fotografie ontdekte na een ontmoeting met Paul Strand in 1930. Twee jaar later richte hij met enkele andere fotografen Group f/64 op.

Het algemene streven van de leden van f64 was het zo scherp mogelijk afbeelden van detail, waardoor onder andere Cunningham en Weston een speciale voorkeur ontwikkelden voor close-ups van individuele objecten.

Straight Photographers zijn fotografen die de werkelijkheid fotograferen en geen in scène gezette foto's maken. Men kan aan de hand van beeldende middelen de foto analyseren. Er werden onderwerpen gefotografeerd die de moeite waren om te fotograferen. Het gebruik van technieken als close-ups, vogelperspectief, zwevende objecten geometrische patronen, spel van licht en schaduw zorgde voor een realistische weergave.

Straight Photographers hielden zich vooral bezig met het fotograferen van close-up's. Door alledaagse voorwerpen en lichamen van heel dichtbij te fotograferen, ontstond er een abstract vormenspel. Ze wilden met deze beelden de essentie van schoonheid laten zien. Paul Strand en Edward Weston maakten bijvoorbeeld extreme close-ups van schelpen en paprika's, die daardoor bijna een erotische uitstraling kregen.Als reactie hierop, gingen een aantal fotografen letterlijk en figuurlijk meer afstand nemen van hun onderwerp. Maar ze wilden het persoonlijke karakter in de foto’s niet verliezen. De werkelijkheid werd in zijn totaliteit getoond, maar dan wel gezien door hún ogen.

Zo onstond er rond 1920 de reportage-fotografie. Cartier Bresson begon in 1930 een stijl te ontwikkelen die hij later benoemde als het zoeken naar het “moment descisive”.

“Straight” fotografie, geen manipulatie. In de periode vlak na de eerste wereldoorlog werd fotografie gekenmerkt door scherp gedefinieerde beelden, vooral objecten die uit hun actuele context gehaald werden. Deze zuivere lijnen en koele stijl was waarschijnlijk een reflectie van de rol industrie en technologie tijdens de jaren 20.

Bron: KunstKanaal