vrijdag 24 oktober 2014

Ik zie, ik zie... Los Angeles

Piece of art at the Convention Center show, October 2014

Vorige week was ik bij de World Wide Art Show LA. Hier veel moderne kunst te zien, maar ook veel Japanse prent/schilderkunst als onderdeel van een uitwisselingsproject. Leuk om te zien hoe deze groep kunstenaars verschilt van de Westerse. Verder was LA wederom een grootse, wijde stad. 
Een jaar of 3 geleden fotografeerde ik er een WIN event, en om terug te zijn was wederom een feest. Nu logeerde ik vlakbij het convention center (waar de art show was) in 'down town LA' en vanuit daar rijden de meeste metro's. Ze noemen deze trein/tram ook echt metro! (In New York is het subway, en in Londen underground) Wel weer grappig hoe de Westkust dan verschilt van de Oostkust. Om te beginnen natuurlijk het weer, zo heet en koud als het in New York kan worden, is het in California haast nooit.
Koud al helemaal niet, al noemde men 25C 'echt herfst'?!? Maar ik vond het perfect wandelweer, heb haast niet geshopt, alleen maar op het strand gewandeld tussen de bedrijven door. Nu eindelijk ook Long Beach gezien, daar kun je met de metro heen en dan nog een klein stukje lopen. Voor iemand die geen auto wil huren (ben steeds maar halve dag 'vrij' en ook nog 'es in m'n eentje) een uitkomst als je niet met de taxi wilt.
De 'blue line gaat zo goed als helemaal naar Long Beach. Via deze metrolijn kun je ook overstappen op de groene, die je naar LAX halte brengt, vanuit daar gaat de gratis shuttle bus naar het vliegveld. De rode lijn brengt je vanuit Down Town naar Hollywood...en dat allemaal voor $ 1,75 met een TAP-card, de Amerikaanse variant op de OV-chipkaart. Je hoeft bij deze kaart echter alleen maar in te loggen (tappen) en bij evt. transfer nogmaals op zgn. transferpaal om nieuwe lijn te verifiëren.

Vanuit Down Town naar Santa Monica met de metro gaat (nog) niet, je komt nu tot Culver City maar zo te zien was men hard bezig met het doortrekken van de 'Expo line' (lichtblauwe, langs alle musea). Nu neem je vanaf halte Culver City bijvoorbeeld de 134 (snel)bus die gaat over de snelweg en deze brengt je naar Santa Monica Beach, naar de pier of de winkels, wat jij wilt (meerdere haltes om uit te stappen).
Op de terugweg nam ik een Rapid bus (nummer 10) naar Pico (en uiteindelijk komt deze bus ook aan bij 7th/Metro Central, waarvan ik steeds de metro nam). Pico was weer net wat dichterbij mijn hotel, het Luxe City Center Hotel, als je via Booking.com tijdig boekt niet eens zo duur! Heerlijke bedden en geupdate hotelkamer/badkamer met inloop (waterval)douche etc.

De Rapid bussen werken overigens niet met de TAP-card maar willen $ 2,- cash, en zijn inderdaad snel. Veel van deze bussen nemen een van de snelwegen door LA (Los Angeles is gebouwd voor auto's) en zo ben je snel van het strand naar business center (down town). De strandgebieden vond ik wel het leukst om (als je er maar even bent) te zijn, hier kun je kilometers wandelen en aangezien het hier (haast) altijd mooi weer is...


Niet alleen over het zand aan de vloedlijn is het leuk lopen, maar ook op het fiets/wandelpad. Er ligt een betonnen pad in het zand wat de standen verbindt, dit wordt iedere ochtend geveegd. Ook leuk om te skaten! Als je met de metro naar Long Beach gaat kom je ook langs de 'gewone' huizen, boven de grond. Dicht op elkaar geplaatst met bijna geen tuin. Maar wél hek erom. En dan in de piepkleine voortuin, achter dat hek, als t even kan óók de auto parkeren, liefst 2. 

Op zaterdagochtend staan de locals in de rij om te gaan ontbijten bij hun favoriete restaurantje. Maar de winkels (niet supermarkt of Starbucks) en de Santa Monica Pier gaan pas open vanaf 10 of 11 uur. Langslapers dus hier in LA! Jammer dat ik steeds om 6.30 wakker was, heerlijk, zo'n jetlag. De tip is om steeds vroeg op te staan en dan ook vroeg naar bed (ga toch niet stappen in m'n eentje), zo heb je na een korte trip ook niet echt veel moeite met de Nederlandse tijd.

Figueroa Street

Miksang backlight - Hollywood Blvd - Walk of Fame


Los Angeles area

Tattoo back and go pro Los Angeles tourist
Strike a pose! Venice Beach Skate Park
Op Instagram staan nog veel meer foto's van al mijn reizen, volg MeRy71. Ik hou ervan als je met foto's het verhaal kunt vertellen, ben een echte storyteller. Heerlijk om al wachtende op LAX (wordt momenteel, net als Schiphol, stevig verbouwt) van de gratis wifi gebruik te kunnen maken. In het begin kon je alleen via de Instagram app gemaakte foto's bewerken en uploaden, ik vind het heerlijk om nu ook uit mijn archief de mooiste foto's te kunnen delen. Ik merk dat ik zo veel kritischer ben en minder 'meuk' upload.

Wel jammer dat met een iPhone 4S de huidige Instagram app er toch wel regelmatig uitknalt, alsof er te weinig geheugen is o.d. Dan heb ik foto geupload en poef, weg app. De foto staat dan gelukkig 9 van de 10 keer wel op Instagram. Ik maak dan alles leeg, (dubbel klik home en alle in gebruik zijnde apps wegslepen) dat helpt. Uit- en weer aanzetten kan ook als je het (werk)geheugen wilt legen.

Thuis zet ik mijn telefoon elke nacht uit, maar als ik op reis ben dus nooit vanwege de wekkerfunctie.
Ik hou nou eenmaal van reizen! ...En u?



UPDATE juni 2015: met de iPhone6 geen centje pijn en ook filmpjes die niet gemaakt zijn via de app zijn perfect te delen. I LOVE Instagram! Binnenkort meer over mijn reizen naar Singapore en ... Alaska (of all places :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten