woensdag 19 december 2012

Rauwer

'Rauwer' - Anneloek Sollart
Bijzondere documentaire op tv deze week, het vervolg op Rauw uit 2008. Thomas/Tom eet alleen maar rauw voedsel. Ik lees in de VolkskrantBureau Jeugdzorg begint een spoedprocedure om de 15-jarige Tom Watkins uit huis te plaatsen, omdat hij al drie jaar geen erkend onderwijs volgt. Sinds zijn vijfde eet hij alleen rauw voedsel. Zijn moeder, Francis Kenter, houdt hem thuis omdat hij op school onmogelijk aan zijn dieet zou kunnen vasthouden. Ze geeft haar zoon illegaal thuisonderwijs.

Tja. Ik snap haar drijfveer wel. Op school kan hij zich niet goed concentreren. Zou hij gepest worden? (vanwege de sla in zijn lunchtrommel) Of...zou hij kunnen zwichten omdat hij dan blootgesteld wordt aan 'verleidingen' (van gekookt/gebakken eten)?? Zoals hij bij de rechter aangeeft at hij soms ook wel eens wat anders dan rauw, als hij er zin in had.
Toch is het thuis onderwijzen niet van deze tijd. Daarin geef ik Bureau Jeugdzorg gelijk. School is ook het leren omgaan met anderen, hoog-sensitief of niet. Kies dan voor een prikkel-arme school.

Aan het eind van de docu zien we dat moeder Francis veroordeeld is tot het betalen van een boet van 250 euro voor het thuishouden van Thom van school. 250 euro. Maar 250 euro voor 3 jaar thuishouden?? (die ze niet wil betalen) ...als ik als zelfstandig ondernemer mijn kinderen op een ander tijdstip dan de reguliere schoolvakanties mee wil nemen op reis, omdat we in de gewone vakantieperiode moeten werken, is dat toch écht "niet de bedoeling"...

Goed, dan die rauwe voeding. Ik mis de vraag aan Francis hoe het zit met dingen als dat we omnivoren zijn, alleseters. Ik vind het reuze knap dat ze bijna alle dagelijkse voedingsmiddelen uit zaden en groente en fruit weet te halen, maar...omni = alles. Dat ze bijvoorbeeld geen pinda's wil eten vanwege een schimmel. Maar is dat niet iets van 'weerstand opbouwen' door je juist bloot te stellen aan?..

Melk en vlees = hormonen die Francis niet wil eten. Goed. Maar hoe denkt ze dan over soyamelk?? Er zijn ook soyadrinks die géén toegevoegde calcium hebben, bijvoorbeeld Alpro: Voor het in stand houden van normale botten is het belangrijk dat je voeding dagelijks voldoende calcium bevat. Bijna alle Alpro producten zijn verrijkt met calcium. Alleen de Alpro Ongezoet en de Alpro Drink Nature Bio zijn niet verrijkt met extra calcium. Als je de aanbevolen hoeveelheid zuivel vervangt door eenzelfde hoeveelheid Alpro producten (zoals Drinks, Desserts en plantaardige Yoghurt), krijg je voldoende calcium binnen. 

Dus...
ik snap het niet.
Francis, leg het me eens uit. Wat is er bijvoorbeeld mis met dit soort drinken? Ik zag Thom met een arm in het gips...gebroken pols? Ik heb dan 101 vragen, duurde het langer of juist korter dan gemiddeld voordat zijn arm genezen was, enz.

Dan tot slot: tip voor de dames en heren, maar vooral de dames in Nederland, die hormonen toegediend krijgen omdat ze te lang (aan het worden) zijn; deze geslachtshormonen verminderen de vruchtbaarheid, zo werd onlangs bekend gemaakt.
Oplossing: deze jongeren adviseren alleen nog maar rauw te eten tot ze uitgegroeid zijn?? (Bij Thom is het zoals men denkt te kunnen berekenen -12 centimeter)

De medische dame die met de groeicurve in de weer gaat: 'Alle groeicurven van de hele wereld' bij elkaar gemiddeld en toch bungelt Thom onderaan? Dat geloof ik gewoon niet. Héle volksstammen zijn letterlijk koppen kleiner dan wij Nederlanders. Denk aan de Aziaten, Zuid-Amerikanen en...de Engelsen. Ook irritteerde het me dat de bovenste groeicurve van Thom (op heltzelfde blad te zien) wél een gemiddelde uitkomst heeft, maar daar zegt ze niets over.

De antwoorden komen over 5 jaar, in 'Rauwerst'?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten